فراموش نکنید
خانه / معاونت آموزشی و پژوهشی

معاونت آموزشی و پژوهشی

معاون آموزشی و پژوهشی مرکز

آقای دکتر عارف حسینیان امیری(فوق تخصص روماتولوژی) عضو هیات علمی

IMG_1595

 اهم وظایف شغلی ،مسئولیتها ونقش ها:

۱٫کنترل و نظارت بر معرفی نامه­ها .

۲٫هماهنگی بر نحوه تقسیم آموزش گیرندگان با معاونت ­آموزشی بالینی­ دانشکده­ پزشکی و مدیران گروه­های­آموزشی براساس ظرفیت بخش­های آموزشی مرکز .

۳٫معرفی آموزش گیرندگان به بخش­های آموزشی مرکز .

۴٫نظارت بر برنامه­ریزی و کیفیت آموزش در بخش­های آموزشی به صورت تئوری و عملی .

۵٫نظارت و هماهنگی بر نحوه ارزشیابی و امتحان پایان دوره آموزش گیرندگان و اعلام نمرات ارزشیابی کارآموزان و کارورزان و اعلام شروع به کار گروهی کارکرد فلوها و دستیاران به دانشکده پزشکی .

۶٫نظارت بر اجرای انجام برنامه مقررات آموزشی .

۷٫نظارت بر اجرای موازین اسلامی و اخلاق پزشکی در بخش­ها .

۸٫نظارت بر ارائه امور رفاهی آموزش گیرندگان در مراکز .

۹٫انجام سایر امور مربوط در زمینه شغل مورد تصدی طبق دستور مقام مافوق.


نحوه انتخاب معاونین آموزشی مراکز آموزشی و درمانی :

معاون آموزشی مرکز با پیشنهاد ریاست مرکز و ابلاغ معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی منصوب می­شود

در ساختمان غفاریان طبقه دوم واقع می‌باشد. فعالیت واحدهای سمعی و بصری، رایانه، کتابخانه، سالن کنفرانس، کلاس­های درس توسط کارشناسان این واحد برنامه­ریزی و مدیریت می‌شود. آموزش دانشجویان مرکز زیر نظر معاونت آموزشی می­باشد که از طریق کارشناس آموزشی و منشی اداره می‌گردد. دانشجویان از دانشکده­های مختلف به معاونت آموزشی و سپس به مدیران گروه­های مختلف معرفی می‌شوند در خاتمه نمرات از گروه­ها به معاونت آموزشی و پس از تأیید به دانشکده­های مسئول ارسال می‌گردد. لازم به ذکر است کنفرانس­های هفتگی و سمینارهای بازآموزی توسط معاونت آموزشی و با هماهنگی بین گروه­ها برگزار می‌گردد. کنترل و ارزیابی دانشجویان از نظر انضباط و اخلاق و رعایت شئونات اسلامی زیر نظر معاونت آموزشی می‌باشد. معاونت آموزشی دارای یک سالن کنفرانس در زیرزمین بیمارستان و کلاس­های درس در هر گروه آموزشی می­باشد.

مدیریت پرستاری :

در طبقه همکف جنب سالن انتظار قرار دارد . مدیر خدمات پرستاری (مترون) در مراکز بهداشتی درمانی و توانبخشی پرستاری است که اداره واحد پرستاری مرکز مربوطه را به عهده دارد.

سوپروایزر آموزشی :

پرستاری است ­که­  مسئولیت­ فعالیت آموزشی و پژوهشی پرستاری و مامایی مرکز آموزشی، درمانی، توانخبشی و پژوهشی را تحت نظارت مدیر خدمات پرستاری و در جهت اهداف سازمان بر عهده دارد. اتاق سوپروایزر آموزشی در طبقه همکف در مجاورت  اتاق مترون واقع می‌باشد.

سوپروایزر بالینی :

سرپرست پرستاری (سوپروایزر بالینی) مرکز آموزشی، درمانی، بهداشتی، توانبخشی و پژوهشی پرستاری است که مسئولیت نظارت مستقیم بر ارائه خدمات پرستاری و مامایی را برعهده دارد.
دفتر سوپروایزر بالینی در طبقه همکف در مجاورت اتاق مترون واقع می‌باشد.

سرپرستار:

سرپرستار مرکز آموزشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی پرستاری است که اداره کارکنان پرستاری، تجهیزات و ارائه خدمات پرستاری یک واحد را برعهده دارد.

واحد کتابخانه :

کتابخانه مرکز در بخش زیرزمین جنت واحد CT.SCAN و MRI واقع شده است که دارای دو بخش مجزا (سالن و مخزن) می­باشد.

  • مخزن :

شامل تعداد کل کتاب­های ۶۷۰۰ جلد (فارسی و لاتین) که در برگیرنده­های رشته­های زنان، جراحی، رادیولوژی، پرستاری، داخلی و …) و تعداد کل پایان­نامه­ها ۵۲۹ عنوان و شامل ۱۳۰ عنوان مجله می­باشد.

  • شرایط عضویت :

در حال حاضر تنها دانشجویان دستیاری و در صورت تمایل پرسنل مرکز می­توانند عضو کتابخانه باشند و بقیه مراجعین (دانشجویان، پزشکان عمومی) با ارائه کارت شناسایی معتبر می­توانند از منابع موجود در کتابخانه استفاده نمایند.

  • مدارک لازم جهت عضویت :

دو قطعه عکس ۴Ï۳ و پر کردن فرم عضویت

  • شرایط امانت :

هر مراجعه کننده می­تواند حداکثر دو کتاب و به مدت زمان ۱۰ روز امانت بگیرد و تا ۲ بار حق تمدید خواهد داشت.

  • ساعت کار کتابخانه :

صبح از ساعت ۰۸:۰۰ لغایت ۱۴:۰۰ و عصر از ساعت ۱۵:۰۰ لغایت ۱۹:۳۰

  • سالن مطالعه تا ساعت ۲۳:۰۰ شب و روزهای تعطیل از ساعت ۰۹:۳۰ صبح تا ۲۲:۰۰ شب جهت مطالعه باز می­باشد.

 

مراکز تحقیقاتی فعال: گروههای  آموزشی
مرکز کانسر داخلی
گوارش جراحی عمومی( عروق و توراکس)
دیابت زنان
دارو بیهوشی
غدد طب اورژانس
ارتوپدی رادیولوژی
پاتولوژی
نوروسرجری
ارتوپدی
ارولوژی
پزشکی ورزشی

 

 

 کتابچه توجیهی

بدو ورود به خدمت فراگیران

مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری

تهیه و تدوین : معاونت آموزشی و پژوهشی مرکز

                                                                                                                       زمستان ۹۵

 *فهرست*

سخنان معاونت آموزشی و پژوهشی…………………………………………………………………….۱

آشنایی با بیمارستان………………………………………………………………………………………….۲

شناسنامه بیمارستان………………………………………………………………………………………….۳

نمودار سازمانی آموزشی مرکز…………………………………………………………………………….۴

معرفی حوزه ریاست و مدیران گروههای آموزشی ………………………………………………..۵

اسامی اعضاء هیئت علمی مرکز…………………………………………………………………….. ۸ـ ۶

بیانیه رسالت مرکز ………………………………………………………………………………………..۱۰ـ ۹

نحوه ارتباطات درون وبرون سازمانی……………… …………………………………………….۱۲  ـ۱۱

منشور اخلاقی واداری…………………………………………………………………………………۱۴ ـ ۱۳

منشور حقوق بیمار……………………………………………………………………………………….۱۸-۱۵

شناخت استانداردهای زیست محیطی…………………………………………………………………۱۹

وظایف و اختیارات فراگیران(دستیار,کارورز , کارآموزو پرستاران)…………………..۲۲-۲۰

نکات ضروری حیطه درمانی (بالینی) …………………………………………………………..۲۴-۲۳

ایمنی و بهداشت………………………………………………………………………………………. ۲۷-۲۵

نحوه تکمیل پرونده بیماران………………………………………………………………………. ۲۸-۲۷

ملاقات عمومی کلیه فراگیران با معاون آموزشی مرکز………………………………………………..۲۸

 

 

 

 

فراگیران گرامی مقدم شمارا به این مرکز گرامی میدارم

 

بیمارستان امام خمینی(ره) ساری به عنوان یکی از بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درصدد است. جهت ارتقاء کیفی خدمات ارائه شده از آخرین دستاوردها و پیشرفته ترین تولیدات علمی و پژوهشی بهره مندگردد و به عنوان بیمارستان دانشگاهی برترکشور ارائه خدمت نماید لذا شأن این افـق بلند می طلبـد که اساتــید، دانشجویان، کارکنان در کلیه سطوح  به این هدف مهم توجه داشته وآینده را براساس دانش و فن و اخلاق و ایمان ببینند و ترسیم نمایند . ضمن خیر مقدم به تمامی فراگیران جدید الورود، درخواست می شود محیط مقدس بیمارستان، کارکنان زحمت کش و بیماران را تکریم نمایید و زمینه را برای رشد بصیرت و معرفت، تعامل، صمیمت و همچنین محیطی سالم فراهم نمایید تا محیطی زنده، پویا و پر از نشاط در چارچوب ارزشهای ناب جامعه انسانی واسلامی داشته باشیم.

 

 

 

به امید آن روز

 

 

 

 

 

معاونت آموزشی وپژوهشی بیمارستان امام  خمینی  (ره)ساری

درراستای چشم انداز بیمارستان و دستیابی به سرآمدی خدمات درمانی و آموزشی این مرکز درسطح منطقه، معاونت آموزشی بیمارستان امام خمینی (ره) طی چند سال اخیراقدام به بهبود زیرساختها و فرایندهای آموزشی و پژوهشی نموده است . مهمترین برنامه های در دست اقدام این معاونت ارتقاء فرآیندهای آموزشی و در راستای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت بیمارستان شامل مستند سازی و پایش فرآیندها، ارزشیابی درونی بخشهای آموزشی و تعامل با اعضاء هیات علمی و فراگیران از طریق استقرارسیستم نظر سنجی فراگیران و ….می باشد. شایان توجه است که این معاونت ایجاد فرهنگ یادگیری و الگوبرداری از بهترین تجارب را بعنوان مهمترین اصل در بهبود سیستم آموزش بیمارستان مورد توجه قرار داده است. لذا از تمامی فراگیران عزیز درخواست می نماییم تا با مشارکت همه جانبه خود در برنامه های بیمارستان ما را در دستیابی به اهداف کلان مرکز یاری نمایند .

 من الله توفیق

 

آشنایی با بیمارستان

بیمارستان امام خمینی(ره) ساری درسال ۱۳۷۱ در خیابان امیرمازندرانی شهر ساری قرار گرفته است.مساحت کل زمین  این مرکز ۱۸۰۰۰ متر مربع و زیر بنای بیمارستان ۲۵۶۷۲ متر مربع می باشد .تعداد بلوک های آن یک بلوک اداری و سه بلوک درمانی می باشد . دوارده رشته آموزشی تخصصی و فوق تخصصی  دراین مرکز مشغول به فعالیت می باشند دهد. آز آنجایی که بیمارستان امام خمینی (ره) یکی از قطب های مهم درمانی و آموزشی در استان مازندران می باشد لذا این مرکز در صدد آن است تا با بکار گیری اساتید و کارکنان توانمند بهترین خدمات را به مراجعین ارائه دهند لذا همه ی عزیزانی که در این مجموعه مشغول به فعالیت می باشند  با امید به آنکه  با اتکال به خداوند بزرگ از عهده این مسئولیت مهم بر آیند.

 

 شناسنامه بیمارستان

۱ ـ نام بیمارستان : مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره)

۲ ـ آدرس : ساری , امیرمازندرانی , مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره)

۳ ـ کدپستی : ۳۳۱۳۱ ـ ۴۸۱۶۶ , تلفن : ۴  ـ۳۳۳۶۱۷۰۰ , دورنویس:۳۳۳۶۳۷۵۴

۴ ـ وابسته به : دانشگاه علوم پزشکی مازندران

۵ ـ نوع مالکیت : دولتی

۶ ـ سال بهره برداری اولیه: ۱۳۷۱

۷ ـ نوع فعالیت : آموزشی درمانی

۸ ـ رشته فعالیت : عمومی

۹ ـ تعداد بلوک : یک بلوک اداری و سه بلوک درمانی

۱۰ ـ مساحت کل زمین : ۱۸۰۰۰ متر مربع و زیربنای بیمارستان ۲۵۶۷۲ متر مربع می باشد .

 

نمودار سازمانی آموزشی  مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره)

معاون پشتیبانی
معاون درمان
معاون آموزشی و پژوهشی
مدیران گروههایتخصصی و فوق تخصصی
داخلی
ارتوپدی
بیهوشی
جراحی عمومی
زنان و زایمان
پاتولوژی
ارولوژی
طب اورژانس
جراحی مغزواعصاب
فلوگوارش
رادیولوژی
فلو سایکوسوماتیک
ریاست

 

 

 * نام و مشخصات ریاست, معاونین و مدیران گروههای آموزشی مرکز:

رئیس مرکز : آقای دکتر میثاق شفیع زاد

معاون پشتیبانی مرکز: آقای دکتر رضا نجفی کوتنایی

معاون درمان : آقای دکتر ذکریا ذکریایی

معاون آموزشی و پژوهشی : آقای دکتر عارف حسینیان

مدیر گروه طب اورژانس : آقای دکتر فرزاد بزرگی

مدیر گروه ارتوپدی :  آقای دکتر مسعود شایسته آذر

مدیر گروه بیهوشی : خانم دکتر عالیه زمانی

مدیر گروه جراحی عمومی : آقای دکتر محمدصادق زمانی

مدیر گروه جراحی مغزو اعصاب : آقای دکتر سعید احتشامی (نماینده)

مدیر گروه ارولوژی: آقای دکتر علی عیسی پور

مدیر گروه زنان و زایمان : خانم دکتر زلیخا عطارد

مدیر گروه داخلی : آقای دکتر علی شریف پور

مدیر گروه پاتولوژی : آقای دکتر امید عمادیان

مدیر گروه رادیولوژی : آقای دکتر هادی مجیدی

مدیر گروه طب ورزش : آقای دکتر اسماعیل شفیعی

مدیر گروه سایکوسوماتیک : خانم دکتر فروزان الیاسی (نماینده)

اسامی اعضاء هیئت علمی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره)

ردیف نام ونام خانوادگی گروه آموزشی
۱ دکتر محمدحسین کریمی نسب ارتوپدی
۲ دگترمسعودشایسته آذر ارتوپدی
۳ دکترسیداسماعیل شفیعی ارتوپدی
۴ دکترسلمان غفاری ارتوپدی
۵ دکترسیدحسین شفیعی ارتوپدی
۶ دکترعالیه زمانی بیهوشی
۷ دکترابوالفضل فیروزیان بیهوشی
۸ دکترافشین قلی پور بیهوشی
۹ دکترسیدعبدالله عمادی بیهوشی
۱۰ دکترفرشادحسن زاده بیهوشی
۱۱ دکترمحمدرضاحبیبی بیهوشی
۱۲ دکترعلی عباسخانی دوانلو بیهوشی
۱۳ دکترآریاسلیمانی بیهوشی
۱۴ دکترهوشنگ اکبری بیهوشی
۱۵ دکترفرشادنقشوار پاتولوژی
۱۶ دکترژیلاترابی زاده پاتولوژی
۱۷ دکترامیدعمادیان پاتولوژی
۱۸ دکترآناهیتانصرتی پاتولوژی
۱۹ دکترمریم قاسمی پاتولوژی
۲۰ دکترلاله واحدی پاتولوژی
۲۱ دکترفاطمه منتظر پاتولوژی
۲۲ دکترمحمدصادق زمانی جراحی
۲۳ دکترسهراب صیادی جراحی
۲۴ دکترغلامعلی گدازنده جراحی
۲۵ دکترنسرین رحمانی جراحی
۲۶ دکترمهدی داودی جراحی
۲۷ دکترحسین فرسویان جراحی
۲۸ دکترزلیخاعطارد زنان
۲۹ دکترزینب نظری زنان
۳۰ دکترطاهره گلینی مقدم زنان
۳۱ دکتر سپیده پیوندی زنان
۳۲ دکترزهرارحمانی زنان
۳۳ دکترسیدعلی اکبرمحمودی طب ورزش
۳۴ دکترسعیداحتشامی جراحی مغزواعصاب
۳۵ دکترکاوه حدادی جراحی مغزواعصاب
۳۶ دکترسجادشفیعی جراحی مغزواعصاب
۳۷ دکترمیثاق شفیع زاد جراحی مغزواعصاب
۳۸ دکترعلی عیسی پور ارولوژی
۳۹ دکتربهکام رضایی مهر ارولوژی
۴۰ دکترایوب برزگرنژاد ارولوژی
۴۱ دکترمهدی یونسی ارولوژی
۴۲ دکترنادعلی موسی نژاد ارولوژی
۴۳ دکترحبیب فانی ارولوژی
۴۴ دکترحافظ تیرگرفاخری داخلی
۴۵ دکتر ایرج ملکی داخلی
۴۶ دکتر ترنگ تقوائی داخلی
۴۷ دکتر وحید حسینی داخلی
۴۸ دکتر سید محمد ولیزاده طوسی داخلی
۴۹ دکتر علی شریف پور داخلی
۵۰ دکترمسعودعلیالی داخلی
۵۱ دکتر سیاوش عابدی داخلی
۵۲ دکتر عذرا  اخی داخلی
۵۳ دکتر زهرا کاشی داخلی
۵۴ دکتر  عطیه مخلوق داخلی
۵۵ دکتر فاطمه اسپهبدی داخلی
۵۶ دکتر امید صدیقی داخلی
۵۷ دکتر قاسم جان بابائی داخلی
۵۸ دکتر رامین شکرریز داخلی
۵۹ دکتر مهستی بابائیان داخلی
۶۰ دکتر مریم مبینی داخلی
۶۱ دکترفاطمه نیک صولت داخلی
۶۲ دکتر عارف حسینیان داخلی
۶۳ دکترروح الله عبدی رادیولوژی
۶۴ دکترهادی مجیدی رادیولوژی
۶۵ دکتر زهرامردانشاهی رادیولوژی
۶۶ دکترمهدی ذوالفقارخانی رادیولوژی
۶۷ دکترعبالرسول علایی رادیولوژی
۶۸ دکتراحمدقاسمی رادیولوژی
۶۹ دکترمریم برزین رادیولوژی
۷۰ دکترحسین منتظر طب اورژانس
۷۱ دکترفرزادبزرگی طب اورژانس
۷۲ دکترحامدامینی آهی دشتی طب اورژانس
۷۳ دکترایرج گل خطیر طب اورژانس
۷۴ دکترمحمدحسین نژاد طب اورژانس
۷۵ دکترفاطمه جهانیان طب اورژانس
۷۶ دکتر سپیده صفا نوایی داخلی
۷۷ دکتر سید محمد مهدی غفاری جراحی

 

بیانیه رسالت مرکز( Mission ):

مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری به عنوان تنها مرکز ارجاعی منطقه که به صورت هیئت امنایی اداره می­شود و با استفاده از مدیریت و اختیارات بیمارستان­های منتخب جهت ارائه خدمات پزشکی مطلوب و موثر به کلیه مراجعه کنندگان از اقصی نقاط کشور و سایر کشورها با استفاده از توان علمی و مهارتی بالای کارکنان خود مأموریت­های زیر را به عهده دارد.

الف ) درمان :

  • ارائه خدمات درمانی اورژانس به صورت ۲۴ ساعته.
  • ارائه خدمات درمانی تخصصی در رشته­های داخلی، جراحی عمومی، زنان و زایمان، ارتوپدی و فلوشیپ زانو و لگن، جراحی زنان و فلوشیپ نازایی و آنکولوژی، اورولوژی و فلوشیپ سنگ­شکنی و پیوند کلیه ، جراحی اعصاب، مسمومیت­ها، C.U، بیهوشی و دیالیز.
  • ارائه خدمات درمانی فوق تخصصی در رشته­های گوارش و کبد ، غدد درون ریز، روماتولوژی، نفرولوژی، ریه، هماتولوژی، آنکولوژی، جراحی توراکس، جراحی عروق، نوزادان.
  • ارائه خدمات پاراکلینیکی و تشخیصی از قبیل : MRI، CTScan، آزمایشگاه، پاتولوژی، ایمونوهیستوشیمی(IHC) ، رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی،آندوسکوپی، اکوکاردیو گرافی، اسپیرومتری،کلونوسکوپی ، برونکوسکوپی، لاپاراسکوپی ،طب فیزیکی(NCV،EMG)،ERCP ، IVF و FNA.
  • ارائه خدمات کلینیکی و درمانگاهی با کلیه تخصص­ها و فوق­تخصص­ها، درمانگاه دیابت و دندانپزشکی ، داروخانه بستری و سرپائی .

ب ) آموزش و پژوهش:

  • ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به پزشکان، کارکنان و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی، پرستاری و مامایی.
  • کمک به آموزش و تربیت کادرفلوشیپ پزشکی در رشته گوارش وکادر تخصصی پزشکی در رشته­های جراحی زنان و زایمان، جراحی عمومی، داخلی، پاتولوژی، رادیولوژی.
  • کمک به آموزش و تربیت پزشک عمومی ، پیراپزشک، پرستار و ماما.

دورنمای ما (Vision) :

بیمارستان امام خمینی (ره) به فراخور نام بزرگ و تاریخی خود مصمّم است که با تکیه بر سرمایه­های عظیم علمی و کارشناسی خود در پنج تاپایان برنامه آینده به برنامه­های ذیل دست یابد:

  • مهمترین و اصلی­ترین مرکز درمانی در بین بیمارستان­های دولتی و خصوصی منطقه باشد.
  • مهمترین مرکز خدمات آموزشی و پژوهشی منطقه باشد.
  • با ارائه شیوه­های نوین مدیریتی در جهت ارتقاء فرآیندها به ارائه خدماتی بالاتر از حد انتظار بیماران و مراجعین و پرسنل خود گام بردارد.
  • مشارکت چشمگیر و کامل مردمی جهت ارتقاء مستمر کمی و کیفی مرکز.

ارزش های ما ((Values :

  • حفظ کرامت انسانی برای همه افراد بدون در نظر گرفتن رنگ،نژاد، مذهب، …
  • احترام به حقوق بیماران براساس آئین­نامه منشور حقوق بیمار و تکریم ارباب رجوع.
  • احترام به حقوق کلیه پرسنل خود در هر سطح و مقام.
  • حفظ ارزش­ها و قوانین و رعایت طرح انطباق خدمات درمانی.
  • توجه جدی به امر آموزش و پژوهش و ارتقای سطح علمی کلیه کارکنان.
  • بکارگیری شیوه های علمی مدیریت منابع انسانی در راستای افزایش شایستگی کارکنان.
  • بهبود عملکرد بر اساس الگوهای نوین علمی و ارتقای شاخص های کیفی درمان.

 

نحوه ارتباطات درون وبرون سازمانی:

 

مهمترین هدف بیمارستان جهت تدوین برنامه استراتژیک ، رسیدن به اهداف حاکمیت بالینی و بهبود کیفیت و نیز اجرای  استانداردهای اعتباربخشی بر اساس رویکرد نوین علمی در دانشگاه علوم پزشکی و به تبع آن در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می باشد که موضوعات ذیل را در بر می گیرد :

  • ایجاد چارچوبی که در آن کلیه افراد به مسئولیتهای خود واقف بوده و از ارائه با کیفیت ترین خدمت اطمینان حاصل شود .
  • دستیابی به بهبود مستمر در مراقبتهای ایمن ، اثربخش ، کارآ و عادلانه بیمار محور
  • اتخاذ رویکرد مبتنی بر شناسایی مراکز درمانی با عنوان دوستدار ایمنی بیمار و اجرای دستورالعمل ها.
  • به حداقل رساندن ریسکها و خطرات بیماران و پرسنل با تعهد به یادگیری از اشتباهات و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران بر اساس آموزه های ایجاد فرهنگ عدم سرزنش
  • حصول اطمینان از به روز بودن دانش پرسنل در مورد فعالیتهایی که انجام میدهند و نظارت مناسب بر عملکرد آنها و توجه جدی به آموزش.
  • توانمندسازی پرسنل درمانی برای بهبود کیفیت مراقبتها و درمان علمی بیماران.
  • ارتقاء طبابت مبتنی بر شواهد و اثربخشی بالینی شامل تطابق فعالیتهای درمانی با شواهد مطالعات و پژوهشها .
  • تقویت تیمهای کاری چندبخشی (برای امور ممیزی بالینی).
  • مدیریت موثر بر عملکردهای ضعیف و ایجاد راه کارهای تخصصی و علمی و مدیریتی.
  • استقرار فرهنگ انتقاد منصفانه و مثبت و یادگیری برای اصلاح ساختار کهنه.
  • ایجاد فرهنگ مشارکت اقشار مختلف جامعه در بهبود و ارتقای سلامت و توسعه و برنامه ریزی خدمات سلامتی منطقه ، شهر و استان.
  • نیازسنجی شهر و استان به خدمات بهداشتی درمانی کارا و اثربخش .

۱۳ – شفاف بودن با کلیه ذینفعان داخلی و خارجی.

فرآیند تدوین مأموریت مرکز با نظر سنجی از افراد خبره بیمارستان (جامعه آماری)صورت گرفته  وهمچنین نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت ها و تهدیدات از سوی مدیران واحدها وبخش های مختلف بیمارستان جمع آوری گردید و پس از بررسی عوامل خارجی و داخلی و مشخص نمودن استراتژی های با اولویت بالاتر، برنامه استراتژیک تدوین گردید.

اهداف بلند مدت بیمارستان بر اساس و در راستای سیاست های حاکمیتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران طراحی و انتخاب شده است. به منظور دریافت اطلاعات جامع و کامل برای تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان ، از نقطه نظرات کلیه اعضای کمیته استراتژیک بیمارستان  و نیز مدیران میانی  و کارشناسان مرکز و تعدادی از افراد خبره دانشگاه استفاده شده است. همچنین برای یافتن بهترین نتایج کارگاه های آموزشی متعددی در بیمارستان برگزار گردید که در راستای استانداردهای  اعتبار بخشی صورت گرفته است.ح

موضوع بودجه و شاخص های مربوط به امور مالی بیمارستان یکی از مهمترین مسائلی است که در جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی با حضور کارشناسان مالی و حسابداری و بودجه دانشگاه و بیمارستان  به آن پرداخته شده که در برنامه عملیاتی بیمارستان گنجانده شده است.

 

منشور اخلاقی و اداری

این منشور به منظور اشاعه اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزش های انسانی و سازمانی در نظام اداری کشور و نهادینه کردن ابعاد آن در اندیشه و عمل کارکنان دولت تدوین گردیده است. با اطلاع از اینکه کارکنان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم باید تمامی تلاش و همت خود ر برای انجام هر چه بهتر وظایف شرعی و قانونی و مسئولیت های اداری برمبنای باورها و ارزش های اسلامی و افزایش سطح رضایتمندی مردم به کار گیرند،خود را ملزم به رعایت اصول و مفاد زیر می دانم:

*الف اصول حاکم بر منشور

اهداف کلی:

ـ اصل برابری: همه شهروندان در برابر قانون برابرند و باید با همه آنان در شرایط مشابه رفتار یکسان داشت. کارکنان باید در محدوده وظایف شغلی خود ، امکان دسترسی برابر به خدمان دولتی را برای شهروندان فراهم کرده و با آنان بدون هیچ گونه تبعیض رفتارنمایند.

اصل حاکمیت قانون در مناسبات اداری:همه امور دولتی مبنای قانونی دارد و تصمیمات و اقدامات اداری کارکنان باید بر اساس احترام به قوانین و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.

ـ اصل شهروندمداری )مردم مداری(

هدف غایی از تشکیل سازمان های دولتی و استخدام کارکنان ،ارایه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است. کارمندان باید در گفتار ، کردار و نگرش های خود عنوان “خدمتگزار مردم” را متجلی سازند.کارمندان متعهد هستند که در تصمیم گیری ها، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات مردم و شهروندان و مصالح عمومی را در نظر گیرند و امکان دسترسی راحت تر عام تر به خدمات دولتی را فراهم نمایند.

ـ اصل احترام و اعتماد: کارمندان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد از قبیل مافوق ها، زیر دستان،همکاران و سایر مراجعات باید احترام آنان را حفظ نمایند. به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و بر مبنای اعتماد به طرف عمل کنند.

اصل شفافیت: کارمندان باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرایندهای جاری دستگاه های اجرایی به غیر از اموری که در زمره اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده قرار دارد( را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند. این اطلاعات ضمن مشخص کردن فرایندهای سازمانی ، مبنای پاسخگویی کارمندان به مردم و مراجع ذیصلاح را فراهم می آورد.

ـ اصل پاسخگویی: سازمان های دولتی برای مردم ایجاد می شوند و باید در برابر آنان پاسخگو باشند. کارمندان مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بر عهده گرفته و در مورد آنها به مردم و مراجع ذیصلاح پاسخگو هستند.

ـ اصل عدم سوء استفاده از موقعیت شغلی: کارمندان نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند. اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی به کار گرفته شود.

ـ اصل تعهد و وفاداری به سازمان: کارمندان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، ماموریت ها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه مندی و تمام توان از طریق انجام صحیح وظایف و مسئولیت های شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و ماموریت های سازمان تلاش نمایند.

اصل به کارگیری مهارت و تخصص :کارمندان باید تلاش نمایند تا مهارت ، دانش و تخصص مربوط به وظیفه شغلی و سازمانی خود را فراگرفته وتمام توان فنی، تخصصی و حرفه ای خویش را برای انجام بهینه فعالیت های شغلی و سازمانی به کار گیرند.

ـ  مفاد منشور

انجام وظایف و مسئولیت های شغلی و سازمانی فراگیران

به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیت ها و حضور به موقع در سازمان توجه نماییم در انجام وظایف و مسئولیت ها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت وصحت و به موقع انجام دهیم سعی نماییم تا دانش خود را در زمینه فعالیت های سازمانی به روز نگه داشته و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام  فعالیت های اداری و سازمانی به کار گیریم. به ایده ها و ابتکار جدید ارزش قائل شده و برای اجرایی کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنیم. برای افزایش بهره وری نظام اداری ازطریق افزایش بهره وری حیطه فعالیت خودتلاش کنیم از امکانات تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده موثر و مطلوب از آنها بکوشیم درانجام فعالیت ها و تعاملات، روابط خویشاوندی ،قومی ، جنسی، نژادی، مذهبی و غیره تاثیری در تصمیمات و اقدامات نداشته باشد.

روحیه انتقاد پذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیت هایمان بدانیم.

همیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مد نظر قرار داده و بر آنچه که خداوند امر یا از آن نهی می کند، توجه کامل داشته و او را ناطر بر اعمال و کردار خویش بدانیم.

*رفتار و بر خورد با ارباب رجوع و همکاران

ـ مردم و شهروندان به عنوان ذیحق برای نظام اداری هستند.تلاش نماییم با ایجاد ارتباط مناسب و ارائه خدمت بهتر ، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنیم.

ـ به  مراجعه کنندگان به صورت عادلانه ودر چارچوب قوانین، مقررات  و ضوابط خدمت ارائه دهیم در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنمایی های لازم و مناسب به ارباب رجوع ارائه ودر زمینه خدمات، شفاف سازی صورت دهیم.

ـ خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چارچوب وظایف خود با صحت ، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به وی ارائه دهیم.

ـ به ارباب رجوع احترام گذاشته ودر استقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشیم

ـ به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه کنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنیم.

ـ به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنیم.

ـ سعی کنیم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی و گره گشایی از مشکلات مردم و مراجعات به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود.

ـ روحیه کار جمعی را در خود تقویت کرده ودر انجام فعالیت های گروهی مشارکت جو و مشارکت پذیر باشیم.

ـ روحیه قدر دانی از دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نماییم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهیم دانش، تجربه و توانمندی های خود را به سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقاء توانمندی های آنان کوشا باشیم.

ـ تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نماییم واز تجسس در زندگی خصوصی آنان پرهیز نماییم.

 

*منشور حقوق بیمار

بیمار حق دارد در اسرع وقت درمان و مراقبت مطلوب موثر و همراه با احترام کامل را بدون توجه به عوامل نژادی فرهنگی و مذهبی از گروه درمان انتظار داشته باشد .

ـ بیمار حق دارد محل بستری ، پزشک ، پرستار و سایر اعضای گروه معالج خود را در صورت تمایل بشناسد.

ـ بیمار حق دارد در خصوص مراحل تشخیص، درمان و سیر پیشرفت بیماری خود اطلاعات ضروری را شخصاً و یا درصورت مایل از طریق یکی از بستگان از پزشک معالج درخواست نماید . به طوری که در فوریت های پزشکی این امر نباید منجر به تاخیر در ادامه درمان و یا تهدید جانی بیماری گردد .

ـ بیمار حق دارد قبل از معاینات و یا اجرای درمان، اطلاعات ضروری در خصوص عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روش ها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب نهایی درمان مشارکت نماید .

ـ بیمار حق دارد در صورت تمایل شخصی و عدم تهدید سلامتی آحاد جامعه طبق موازین قانونی رضایت شخصی خود از خاتمه درمان را اعلام و یا به دیگر مراکز درمانی مراجعه نماید .

بیمار حق دارد جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوای پرونده پزشکی، نتایج معاینات و مشاوره های بالینی جز در مواردی که بر اساس وظایف قانونی از گروه معالج اعلام صورت می گیرد، اطمینان حاصل نماید.

ـ بیمار حق دارد از راز داری پزشک و دیگر اعضای تیم معالج خود برخوردار باشد. افرادی که مستقیماً بر روند درمان شرکت ندارند، موکول به کسب اجازه بیمار خواهد بود.

ـ بیمار حق دارد از دسترسی به پزشک معالج و دیگر اعضای اصلی گروه معالج در طول مدت بستری انتقال و پس ازترخیص اطمینان حاصل نماید.

 

*منشور حقوق بیمار در ایران

 

بینش وارزش

یکایک افراد جامعه متعهد به حفظ واحترام به کرامت انسان ها می باشند .این امر در شرایط بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است .براساس قانون اساسی توجه به کرامت والای انسانی از اصول پایه نظام جمهوری اسلامی بوده دولت موظف است خدمات بهداشتی درمانی را برای یکایک افراد کشور تامین کند .براین اساس ارائه خدمات سلامت باید عادلانه ومبتنی بر احترام به حقوق ورعایت کرامت انسانی بیماران صورت پذیرد .

این منشور با توجه به ارزشهای والای انسانی ومبتنی بر فرهنگ اسلامی وایرانی وبر پایه برابری کرامت ذاتی تمامی گیرندگان خدمات سلامت وبا هدف حفظ ارتقا وتحکیم رابطه انسانی میان ارائه کنندگان وگیرندگان خدمات سلامت تنظیم شده است

 

*حقوق بیمار

دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است

ارائه خدمات سلامت باید :

ـ شایسته شان ومنزلت انسان وبا احترام به ارزش ها اعتقادات فرهنگی ومذهبی باشد.

ـ بر پایه ی صداقت انصاف ادب وهمراه با مهربانی باشد.

ـ فارغ از هر گونه تبعیض از جمله قومی فرهنگی مذهبی نوع بیماری وجنسیتی باشد براساس دانش روز باشد.

ـ مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد.

ـ در مورد توزیع منابع سلامت مبتنی بر عدالت واولویت های درمانی بیماران باشد.

ـ مبتنی بر هماهنگی ارکان مراقبت اعم از پیشگیری تشخیص درمان وتوانبخشی باشد.

ـ به همراه تامین کلیه امکانات رفاهی پایه وضروری وبه دوراز تحمیل درد ورنج ومحدود یت های غیر ضروری باشد  توجه ویژه ای به حقوق گروه های آسیب پذیر جامعه از جمله کودکان زنان باردار سالمندان بیماران روانی زندانیان معلولان ذهنی وجسمی وافراد بدون سرپرست داشتنه باشد.

ـ در سریع ترین زمان ممکن وبا احترام به وقت بیمار باشد .

ـ با درنظر گرفتن متغیر های چون زبان سن وجنس گیرندگان خدمت باشد.

ـ در مراقبت های ضروری وفوری )اورژانس ( بدون توجه به تامین هزینه ی آن صورت گیرد .در موارد غیر فوری )الکتیو( بر اساس ضوابط تعریف شده باشد .

ـ در مراقبت های ضروری وفوری )اورژانس ( در صورتی که ارائه خدمات مناسب ممکن نباشد لازم است پس از ارائه ی خدمات ضروری وتوضیحات لازم زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد.

در مراحل پایانی حیات که وضعیت بیماری غیر قابل برگشت ومرگ بیمار قریب الوقوع می باشد باهدف حفظ آسایش وی ارائه گردد.منظور از آسایش کاهش درد ورنج بیمار توجه به نیازهای روانی اجتماعی معنوی وعاطفی وی وخانواده اش در زمان احتظار می باشد . بیمار در حال احتظار حق دارد در آخرین لحظات زندگی خویش با فردی که می خواهد همراه گردد.

ـ اطلاعات باید به نحومطلوب وبه میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.

محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد:

ـ مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش ضوابط وهزینه های قابل پیش بینی بیمارستان اعم از خدمات درمانی وغیر درمانی وضوابط بیمه ومعرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش

ـ نام مسئولیت ورتبه ی حرفه ای اعضای گروه پزشکی مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشک پرستارودانشجو

وارتباط حرفه ای آن ها با یکدیگر.

ـ روش های تشخیصی ودرمانی ونقاط ضعف وقوت هر روش وعوارض احتمالی آن تشخیص بیماری پیش آگهی  وعوارض آن ونیز کلیه ی اطلاعات تاثیر گذار در روند تصمیم گیری بیمار.

ـ نحوه دسترسی به پزشک معالج واعضای اصلی گروه پزشکی در طول درمان کلیه اقداماتی که ماهیت پژوهشی دارند.

ـ ارائه آموزش های ضروری برای استمراردرمان .

ـ  نحوه ارائه اطلاعات باید به صورت ذیل باشد :

* اطلاعات باید در زمان مناسب ومتناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب ودرد وویژگی های فردی وی از جمله زبان تحصیلات وتوان درک در اختیار وی قرار گیرد مگر این که :تاخیر در شروع درمان به واسطه ی ارائه ی اطلاعات فوق سبب آسیب به بیمار گردد )در این صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروری در اولین زمان مناسب باید انجام شود.( بیمار علیرغم اطلاع از حق دریافت اطلاعات ازاین امر امتناع نماید که در این صورت باید خواست بیمار محترم شمرده شود مگراینکه عدم اطلاع بیمار وی یا سایرین را در معرض خطر جدی قرار دهد.

*بیمار می تواند به کلیه ی اطلاعات ثبت شده در پرونده ی بالینی خود دسترسی داشته باشد وتصویر آن را دریافت نموده وتصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.

*حق انتخاب وتصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.

*محدوده انتخاب وتصمیم گیری درباره موارد ذیل می باشد:

انتخاب پزشک معالج  و مرکز ارائه کننده ی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط انتخاب ونظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاورشرکت یا عدم شرکت در هرگونه پژوهش با اطمینان از اینکه تصمیم گیری وی تاثیری در تداوم ونحوه دریافت خدمات سلامت نخواهد داشت.

قبول یا رد درمان ها ی پیشنهادی پس از آگاهی از عوارض احتمالی ناشی از پذیرش یا رد آن مگر در موارد

خودکشی یا مواردی که امتناع از درمان شخص دیگری را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

ـ شرایط انتخاب وتصمیم گیری شامل موارد ذیل می باشد :

انتخاب وتصمیم گیری بیمار باید آزادانه وآگاهانه مبتنی بر دریافت اطلاعات کافی وجامع باشد .

پس ازارائه اطلاعات زمان لازم وکافی به بیمار جهت تصمیم گیری وانتخاب داده شود.

ـ ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار )حق خلوت ( ورعایت اصل رازداری باشد.

رعایت اصل راز داری راجع به کلیه ی اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثنا کرده باشد.

در کلیه ی مراحل مراقبت اعم از تشخیصی ودرمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود ضروری است  بدین منظورکلیه ی امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی بیمار فراهم گردد.

فقط بیمار وگروه درمانی وافراد مجاز از طرف بیماروافرادی به حکم قانون مجاز تلقی میشوند میتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات فرد معتمد خود را همراه داشته باشد همراهی یکی از والدین کودک در تمام مراحل درمان حق کودک می باشد مگر اینکه این امر برخلاف ضرورت های پزشکی باشد.

ـ دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است .

هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذیصلاح شکایت نماید.

بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی ونتایج شکایت خود آگاه  شوند.

خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی واثبات مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران شود.

در اجرای مفاد این منشور در صورتی که بیمار به هر دلیلی فاقد ظرفیت تصمیم گیری باشد اعمال کلیه ی حقوق بیمار در این منشور برعهده ی تصمیم گیرنده ی قانونی جایگزین خواهد بود .البته چنان چه تصمیم گیرنده ی جایگزین بر خلاف نظر پزشک مانع درمان بیمار شود پزشک می تواند از طریق مراجع ذیربط درخواست تجدید نظر در تصمیم گیری را بنماید.چنان چه بیماری که فاقد ظرفیت کافی برای تصمیم گیری است اما می تواند در بخشی از روند درمان معقولانه تصمیم بگیرد باید تصمیم اومحترم شمرده شود.

معاونت آموزشی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری در صدد است با بکارگیری اصول مدیریت کیفیت ، نظام آموزش پزشکی و پژوهش این مرکز را در راستای دستیابی به مرتبه ” اولین مرجع قابل اعتماد جهت بیماران و فراگیران و پژوهشگران ” در سطح کشور راهبری نماید .

 

* شناخت استانداردهای زیست محیطی:

فراگیران باید درخصوص پسماندهای بیمارستانی  نکات ذیل را رعایت فرمایند:

ـ تفکیک انواع مختلف پسماندهای پزشکی بر حسب چها ردسته اصلی از یکدیگر ضروری است .

ـ کلیه پسماند هایی که روش امحای آنها یکسان می باشند نیاز به جداسازی و تفکیک از یکدیگر ندارند.

ـ در صورت مخلوط شدن پسماندهای عادی با یکی از پسماند های عفونی , شیمیایی , رادیواکتیو و نظایر آن خارج کردن ممنوع است .

ـ بسته بندی پسماند پزشکی ویژه باید به گونه ای صورت پذیرد که امکان هیچ گونه نشت و سوراخ و پاره شدن را نداشته باشند .

ـ از آنجایی که بسته های حاوی پسماند , معمولاً حجم زیادی را اشغال می کنند , این بسته ها نباید پیش از تصفیه یا دفع فشرده شوند .

ـ کلیه پسماند های تیز و برنده باید در ظروف ایمن (Safety – BOX ) جمع آوری و نگه داری شود که این ظروف باید دارای ویژگی های زیر باشند:

الف ـ به آسانی سوراخ یا پاره نشوند.

ب ـ دهانه ظرف باید به اندازه ای باشد که بتوان پسماند را بدون اعمال فشار دست در ظرف انداخت و خارج کردن آنها از ظرف ممکن نباشد .

ج ـ دیواره های ظرف نفوذ ناپذیر باشد.

چ ـ حمل و نقل ظرف آسان و راحت باشد .

از ریختن پسماندهای تیز وبرنده در کیسه های پلاستیکی جداً خودداری شود.

ـ مایعات و محصولات خونی در کیسه های پلاستیکی ریخته نشوند .

 

 

* وظایف و اختیارات  کارآموز، کارورزان و پرستاران و دستیاران مطابق بندهای زیر است:

الف) کلیات :

-۱ حفظ و رعایت شئون شرعی و اخلاق و بیمارستان

-۲ رعایت مقررات داخلی بخش و بیمارستان

-۳ رعایت مفاد آئین نامه ها و مقررات ابلاغ شده از وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی

 

دستیاران

ب( اقدامات تشخیصی و درمانی و مستند سازی پرونده پزشکی :

– برقراری ارتباط مناسب با بیماران، همراهان بیماران و همکاران ومسئولین با رعایت اخلاق حرفه ای) مانند

نگهداری اسرار بیمار و احترام به حریم خصوصی او(

v گرفتن شرح حال کامل از بیماران

v معاینه دقیق

v درخواست آزمایشات پاراکلینیکی مورد نیاز

v برای مثال انجام (DIAGNOSTIC PROSEDURES) – انجام اقدامات تشخیصی الکتروکاردیوگرافی

v تشخیص بیماری

v تجویز منطقی دارو

v انجام اقدامات درمانی مرتبط با رشته و متناسب با آموخته ها

v توجه : در رشته های دارای جراحی علامت گذاری اندام مورد جراحی قبل از عمل در تمام اعمال

جراحی از وظایف رزیدنت سال اول می باشد .

v انجام اقدامات مراقبتی

v انجام پروسیجرهای تشخیصی و درمانی مجاز

v اداره عوارض درمان

v پیگری و پایش بیماران پس از هر مداخله درمانی

v درخواست و ارائه مشاوره به بیماران و همکاران

v استفاده از نظرات و کمک عملی متخصصان و دستیاران با تجربه تر و متخصصان ودستیاران سایر

رشته ها بویژه در اداره بیماران چند رشته ای

v استدلال و قضاوت بالینی

v ارائه آموزش به بیماران و همراهان آنها

حضور در کشیکها طبق برنامه تنظیمی بخش

v حضور به موقع بر بالین بیمار اورژانس

v تفسیر نتایج آزمایشات و داده های گردآوری شده

v ارائه طرح پیشنهادی تحقیق ، تجزیه و تحلیل داده ها ، تهیه گزارش تحقیق ، تهیه مقاله

v علمی و نشر نتایج ثبت دقیق و مستند سازی کلیه مراحل تشخیص و درمان) نوشتن برگ شرح حال،

سیربیماری، خلاصه پرونده، دستورات پزشک، درخواست مشاوره و نتایج آزمایشات تشخیصی(در

پرونده پزشکی بیمار .

کارآموزان

ب( مراقبت از بیمار و مستند سازی پرونده پزشکی :

  • اخذ شرح حال و انجام معاینه بالینی ، تفسیر و پیگری نتایج آزمایشات و بررسی های پاراکلینیک ، ارزیابی و بیان برنامه تشخیصی و مطرح نمودن تشخیصهای افتراقی مناسب از کلیه بیماران بستری مربوطه به خود در اوقات عادی وکشیک
  • ویزیت روزانه بیماران بستری مربوط در بخشوبه همراه کارورز و دستیار پزشک معالج و اطلاع از کلیات برنامه درمانی و لیست داروهای دریافتی و نوشتن سیر بیماری در صورت لزوم ویا ویزیت بیماران سرپایی .
  • در صورت لزوم وبه تشخیص دانشکده پزشکی و گروه مربوطه پی گیری دریافت جواب آزمایشات ( به شکل غیرحضوری مگر در موارد اورژانس ) و بررسی آخرین گزارش های پاراکلینیکی بیمار .

در صورت لزوم و به تشخیص دانشکده پزشکی و گروه مربوطه نوشتن برگه های رادیوگرافی، ،سونوگرافی، درخواست تصویر برداری از جمله آندوسکوپی، آنژیوگرافی و کلیه برگه های درخواست پاراکلینیکی

 

دانشجویان پیراپزشکی

محدوده فعالیت دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی:

محدوده فعالیت دانشجویان پیراپزشکی در بیمارستان امام خمینی (ره) بر اساس طرح درس ابلاغی از سوی دانشگاه و طبق صلاحدید مسئول واحد مربوطه بعنوان مربی و در محدوده قوانین و مقررات داخلی بیمارستان و الزامات سازمان های بالادستی همانند کارکنان بیمارستان می باشد کلیه دانشجویان پیراپزشکی موظفند در حین مدت حضور خود در بیمارستان، در حفظ و نگهداری تجهیزات و اموال بیمارستان کوشا باشند.

کلیه فراگیران پزشکی موظفند در برخوردهای خود با بیماران، منشور حقوق بیمار را رعایت نموده و از رسالت بیمارستان و برنامه های عملیاتی واحد مربوطه مطلع باشند کلیه فراگیران پزشکی موظفند ضمن رعایت اصل محرمانه بودن اطلاعات، از هرگونه مصور نمودن اماکن و اسناد ( عکاسی، فیلمبرداری و … ( خودداری نموده و افراد خاطی در برابر کمیته انضباطی دانشکده معرفی کننده پاسخگو خواهند بود .

 

نکات ضروری حیطه درمانی )بالینی ( :

 

فراگیران محترم ملزم به دانستن و رعایت دستورالعمل های زیر میباشند :

۱ـ چگونگی نحوه دسترسی بیمار به پزشک

۲ ـروش اجرائی کنترل محصول نامنطبق

۳ ـ چگونگی نحوه برگزاری کمیته های معاونت آموزشی

۴ـ چگونگی بررسی کمی و کیفی پرونده پزشکی

۵ ـ چگونگی نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی در بیمارستان

۶ـ چگونگی جابه جایی بیمار در بخشهای مختلف و اعزام بیماران به سایر مراکز

۷ ـ چگونگی نحوه افشای اطلاعات پرونده پزشکی

۸ چگونگی نحوه برگزاری جلسات راند

۹ ـ چگونگی نحوه برگزاری جلسات گراند راند

۱۰ـ چگونگی نحوه اخذ رضایتنامه و برائتنامه از بیماران

۱۱ـ چگونگی جراحی ایمن

۱۲ـ چگونگی انجام تریاژ

۱۳ـ چگونگی پرونده نویسی – نسخه نویسی

۱۴ـ چگونگی و روش کنترل فرآورده های تزریقی کریستالوئیدی هیپرتونیک

۱۵ـ چگونگی و روش احراز هویت بیمار

۱۶ـ چگونگی و روش گزارشدهی و یادگیری از خطاهای بالینی

۱۷ـ چگونگی مشاوره بیماران بستری

۱۸ـ چگونگی و رورش تلفیق دارویی هنگام بستری

۱۹ ـ چگونگی و روش مراقبت و رفتار با کودک در مراکز بهداشتی – درمانی

۲۰ـ چگونگی روش نحوه مراقبت در ریکاوری از بیماران تحت درمان با داروی آرام بخش

۲۱ـ چگونگی ارسال اطلاعات درخصوص سوابق و سیر بیماری در زمان انتقال بیمار به بخش یا بیمارستان دیگر

۲۲ـ  ثبت اطلاعات توسط کارکنان مجاز در پرونده بیمار

۲۳ ـ چگونگی روش انجام مشاوره اورژانس بیماران بستری

۲۴ ـ چگونگی روش زمان ترخیص بیمار

۲۵ ـ چگونگی روش استفاده از تلفن همراه توسط گیرندگان خدمت و کارکنان در قسمتهای مختلف بیمارستان

۲۶ ـ چگونگی روش اخذ رضایت آگاهانه توسط کارکنان آموزش دیده وبا مسئولیت و مهر و امضا پزشک معالج

۲۷ ـ چگونگی رورش جهت فراهم کردن امکان انجام مشاوره با پزشک دوم ( از داخل یا خارج بیمارستان ) درصورت تمایل بیمار یا در صورت نیاز ولی قانونی وی)

۲۸ـ چگونگی روش شناسایی و حمایت از گروههای آسیب پذیر

۲۹ ـ  تعیین محدوده زمانی اولین ارزیابی بیمار توسط پزشک در بخشهای بستری

۳۰ ـ  چگونگی خطاهای دارویی مهم که باعث آسیب به بیمار شده اند

۳۱ ـ ارزیابی تفاوتهای مهم بین تشخیص قبل و بعد از عمل براساس یافته های پاتولوژی و جراحی

۳۲ ـ  چگونگی ثبت عوارض و خطای دارویی

 

ایمنی وبهداشت:

بیمارستان درمورد ایمنی بیمار برنامه استراتژیک دارد و آن را اجرایی و عملیاتی می کند .

.۱ بیمارستان دارای مدیران وکارمندانی می باشدکه وظایف ، مسئولیت و اختیاراتی در خصوص ایمنی بیمار دارند .

.۵ مدیران به منظور ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار، شیوه های اجرایی سلامت بیمار را رهبری کرده و درمورد

مدیریت ریسک آموزش دیده و روی فرصت های بهبود و ارتقاءایمنی فعالیت می کنند . افراد به کار گرفته

شده مدیریت ریسک و سلامت بیمار را کنترل می کنند .

.۳ بیمارستان به طور ماهیانه مورتالیتی و موربیدیتی را در کمیته های بیمارستانی بررسی می کند .

.۳ وسایل و لوازم ضروری در بیمارستان در دسترس ، آماده و کالیبر می باشد .

.۱ بیمارستان برنامه و پروتکل مشخصی جهت پاک سازی لوازم پزشکی جهت استفاده مجدد آنها دارد و

بیمارستان تجهیزات کافی جهت پاک سازی و استریلیزه کردن سریع لوازم را دارد .

.۱ بخش . CSR و استریل بیمارستان فعال بوده و دستور العمل های جهت اجرای برنامه ها دارد

.۳ پرسنل استخدام شده چه دائم و چه موقت مهارت کافی و دانش لازم جهت اجرای برنامه های فرایندی

رادارند .

.۳ قبل از انجام هر پروسه تهاجمی از بیمار رضایت گرفته می شود و بیمار از تمام خطرات احتمالی پروسه اطلاع دارد . بیمارستان به اندازه کافی به بیمار اطلاعات داده و بیمار اجازه دخالت و تصمیم گیری در مراحل درمان را دارد .

.۲۱ تمامی بیماران از طریق مشخصات کامل ، تاریخ تولد شناسایی می شوند ولی شماره اتاق و تخت وسیله شناسایی نمی باشد .

.۲۲ بیمارستان کانالهای ارتباطی برای بحرانهای ضروری دارد و دارای یک نظام و برنامه مشخص جهت شناسایی موارد مربوط به ایمنی بیمار می باشد .

.۲۱ بیمارستان برنامه مشخص و مناسبی در مورد نتایج آزمایشاتی که پس از ترخیص بیماران دریافت می شود را دارد .

.۲۵ بیمارستان گایدلاین ها و دستور العمل هایی در خصوص کنترل و پیشگیری از عفونت دارد .

.۲۳ بیمارستان نظام و دستور العمل مشخص در خصوص ضد عفونی تمام تجهیزات و لوازم بخصوص در شرایط بحران را دارد .

.۲۳ بیمارستان گایدلاین و دستورالعمل هایی در مورد ایمنی خون و فرآورده های آن را داشته که آن را عملیاتی و اجرایی می کند ) گایدلاین درمورد پروسیجر خون ،ترانسفوزیون خون ،کراس مچ خون،خون ناسالم وحوادث غیر منتظره وبیمارستان سیاست انجام تزریقات ایمن و جراحی ایمن را دارد .

.۲۱ بیمارستان یک سیستم دارو دهی ایمن دارد . ) وجود دارو های حیاتی ۴۲ ساعته در بیمارستان (

.۲۱ ، بیمارستان برای مراحل انتخاب دارو ، خرید و تامین دارو ، نگهداری و انبار دارو (order نویسی آماده کردن دارو وتجویزدارو به بیمار دستور العمل مشخصی دارد (.

.۲۳ بیمارستان دارای استاندارد های محیط ایمن می باشد . بیمارستان محیط فیزیکی ایمن برای بیماران ، برای کارکنان و ملاقات کنندگان دارد .

.۲۳ کمیته ایمنی محیط در بیمارستان تشکیل می شودو امنیت بیمارستان بخصوص در بخشهای اورژانس ویژه و …. در نظر گرفته می شود (.

.۱۱ بیمارستان دارای سیستم مدیریت دفع مناسب پس مانده های بیمارستانی می باشد .

کنترل عفونت

هدف از رعایت اصول کنترل عفونت

از سال ۱۹۸۷ دستورالعملی مبنی بر رعایت (CDC) به جهت پیشگیری از انتقال عفونتهای بیمارستانی مرکز کنترل بیماریها جهت کنترل عفونت برای تمامی کشورها صادر (Universal standard precautions) حداقل ها به نام احتیاطات استاندارد نمود.

این موارد شامل :

  1. بهداشت دستها
  2. استفاده از محافظت کننده های شخصی) مثل : دستکش، گان ،ماسک،کلاه، عینک و چکمه(
  3. روشهای تزریقات ایمن، ضد عفونی و بهداشت لوازم و محیط بیمار،
  4. بهداشت تنفسی ،

و به شکل تخصصی تر آن درانواع ایزولاسیون هامطرح گردیده است .

بهدا شت دستها :

بهداشتی نمودن اصولی دستها ، شستشوی اصولی دستها ، مهمترین راه کنترل عفونت است . طبق

گزارشات اخیر یکی از مهمترین راههای کنترل عفونت بیمارستانی است . به طور خلاصه بهداشت دست به منظور پیشگیری از ۴ رویداد انجام میشود که عبارتند از : ۱) کلونیزاسیون در بیماران ۲) عفونتها با منشاء درونی وبیرونی در بیماران ۳) عفونت در کارکنان مراقبتهای بهداشتی ۴) کلونیزاسیون پرسنل و محیط مراقبتی

نحوه تکمیل پرونده بیماران:

لطفاً موارد ذیل را از هنگام بستری تا ترخیص بیماران رعایت فرمائید:

ـ دستورات پزشک، سیر بیماری، خلاصه پرونده ها، و … حتماً خوش خط و خوانا نوشته شده و مهر و امضاء شود .

ـ درخواست مشاوره به صورت کامل و دقیق نوشته شود و شرح حال بیمار را به صورت شفاف و جامع در آن قید نمایند .

ـ جواب مشاوره ها نیز باید کامل باشد .

ـ برگه های شرح عمل و بیهوشی خوشخط و کامل نوشته شود و کدهای انتخابی عمل با شرح عمل هم خوانی داشته باشد .

ـ در تمام اوراق پرونده باید حتماً نام بیمار و شماره پرونده آن قید شود .

ـ کلیه بیماران باید در روزهای تعطیل حتماً ویزیتشوند و دستور پزشک در پرونده آنان نوشته شود .

ـ خلاصه پرونده باید دارای مختصات پرونده بوده و به تمام موارد مهم اشاره شود تا در مراجعه بعدی بیمار به پزشک، نیازی به اصل پرونده نباشد .

ـ به بیمار یادآوری شود که هنگام مراجعات بعدی حتماً خلاصه پرونده را همراه داشته باشد .

ـ برگه های بیمار بدون خط خوردگی نوشته شده و تاریخ اعتبار حتماً قید شود .

ـ در هنگام دستور بستری حتماً تشخیص اولیه در برگه پذیرش نوشته شده و مهر زده شود . از زدن مهر در قسمت ترخیص برگه پذیرش در هنگام بستری جداً بپرهیزید .( توجه داشته باشید در هنگام بستری برگه پذیرش باید تنها یک مهرداشته باشد ) و در هنگام ترخیص قسمت پایین برگه پذیرش باید مهر شود .

ـ اطلاعات مربوط به تشخیص نهایی و اعمال جراحی باید هنگام ترخیص تکمیل شود .

ـ از نوشتن تشخیصها به صورت مخفف خودداری شود .

ـ دستورات پزشک اورژانس باید در اسرع وقت به صورت کتبی در پرونده قید شود.

ـ به منظور تسهیل در امر کد گذاری پرونده ه ها در مدارک پزشکی بهتر است اطلاعاتی مانند شکستگی باز یا بسته – بیماری مادرزادی است یا خیر( در پرونده ثبت شود .

ـ از پذیرش موارد غیر اورژانس اتباع خارجی که مجوز قانونی حضور در کشور را ندارند جداً خودداری نمایید .دستیاران فقط از مهر مخصوص بیمارستان امام خمینی (ره)ساری استفاده نمایند .

 

 

  • ملاقات عمومی کلیه فراگیران با معاون آموزشی مرکز

 

ساعات ملاقات عمومی کلیه فراگیران با معاون آموزشی مرکز روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه از ساعت ۱۱ صبح لغایت ۱۲ظهر می باشد.

 

پایان

به اطلاع کلیه فراگیران مرکز می رساند ساعات ملاقات عمومی با معاون آموزشی مرکز به شرح زیر می باشد:

 

شنبه ها،دوشنبه ها،سه شنبه ها

از ساعت۱۱ صبح لغایت ۱۲ ظهر

                                                                                                                                                                        معاونت آموزشی وپژوهشی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره)ساری

 

می پسندم(۱)نمی پسندم(۶)

یک نظر

  1. محدثه عرب نژاد

    باسلام واحترام ،
    بدینوسیله اینجانب "محدثه عرب نژاد" فارغ التحصیل مقطع "کارشناسی ارشد" در رشته "زیست شناسی گرایش سلولی و تکوینی (جنین شناسی)" از "دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان" ،تقاضای خویش جهت کارآموزی در بخش ناباروری IVF به همراه پرداخت هزینه بحضور تقدیم می نمایم. امیدوارم ویژگی های اینجانب ازجمله، اعتماد به نفس بالا و اشتیاق به یادگیری مداوم و به روز نمودن اطلاعات دانشی خود مورد توجه آن مدیریت محترم قرارگیرد و فرصتی را فراهم سازد تا بتوانم خواست ها و خدمات درمانی مورد نظر مرکز ناباروری را برآورده سازم .
    با تشکر

    می پسندم(۲۰)نمی پسندم(۱۲)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

رفتن به بالا